CZY MATERIĘ OŻYWIONĄ BUDUJĄ PIERWIASTKI ZAWARTE W SKORUPIE ZIEMSKIEJ?
Cały dostrzegalny wokół nas świat zbudowany jest z pierwiastków, które swoje istnienie zawdzięczają gwiazdom. Czy istnieją jednak relacje pomiędzy materią nieożywioną, z której zbudowana jest nasza planeta a organizmami żywymi?
Odpowiedź na to pytanie próbowali znaleźć uczniowie w czasie lekcji otwartej łączącej w sobie elementy geografii i biologii. Pierwsza część lekcji to temat typowo geograficzny – skały i minerały – podział na grupy ze względu na ich pochodzenie i wygląd. Wykład był ilustrowany bogatą kolekcją skał i minerałów. Każdy z nich można było nie tylko zobaczyć ale również dotknąć, poczuć ich ciężar i teksturę. Objaśnienia i napisy na planszy nie pozostawiały wątpliwości – minerały, czyli składniki, z których zbudowane są skały, to pierwiastki i związki chemiczne. W tym momencie lekcja geografii płynnie przeszła w lekcję biologii. Zadanie polegające na odnalezieniu i odpowiednim ułożeniu pierwiastków – makro i mikroelementów, w tym pierwiastków biogennych, zostało wykonane szybko i bezbłędnie. Nikogo nie zdziwił fakt, że różnice pomiędzy światem nieożywionym a organizmami żywymi polegają głównie na składzie ilościowym poszczególnych pierwiastków. Udało się sformułować kolejny wniosek – elementarne cząstki minerałów zawartych w glebie, rozpuszczone w wodzie, są wykorzystywane przez rośliny do tworzenia opartych na węglu związków organicznych, z których zbudowane są wszystkie organizmy żywe. Pytanie postawione w temacie lekcji, znalazło swoją twierdzącą odpowiedź.
Wbrew temu czego uczy nas szkoła, nasz świat nie jest podzielony na przedmioty! Biologia, chemia, fizyka przenikają się wzajemnie, geografia próbuje połączyć je w całość, której opisanie nie byłoby możliwe bez matematyki. Takie całościowe podejście do nauki jako takiej, pozwoli nam nie tylko lepiej nasz świat zrozumieć ale również o niego zadbać.
Zajęcia przygotowali nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.